یزدفردا: واردات خودرو طبق دستورالعمل وزارت صمت فعلا فقط از ۱۹ برند مختلف در سراسر دنیا امکان‌پذیر است. در نگاه اول واردات خودرو از هشت شرکت چینی و ۱۱ برند غیرچینی انجام می‌شود، اما وقتی روی اسامی و برند‌های مجاز حساس می‌شویم، داستان رگ و بوی دیگری پیدا می‌کند. از ۱۱ برند غیرچینی که در فهرست اعلامی وزارت صمت به‌چشم می‌خورد، خط مونتاژ ۹ تا از آنها در شهر‌هایی مثل پکن و گوانگژو قرار گرفته و مدل‌های مختلفی که در ماه‌های اخیر به‌اسم خودرو وارداتی سر از سامانه یکپارچه درآورده‌اند، رسما از مبدا چین به بازار خودرو اضافه شده‌اند.

به گزارش یزدفردا: مرسدس بنز A۱۸۰L یکی از جذاب‌ترین مدل‌های وارداتی به ایران در مرحله جدید به‌حساب می‌آید. توسط شرکتی به‌نام راساموتور در غالب سامانه یکپارچه جانبازان پا به ایران می‌گذارد، اما برخلاف چیزی که تصور می‌شود، از مبدا چین به دست متقاضیانش در ایران می‌رسد. 

بنز A۱۸۰L فقط یکی از مرسدس‌های چینی در ایران است و علاوه‌بر آن مرسدس بنز GLA ۲۰۰، مرسدس بنز GLB ۲۰۰ و مرسدس بنز C ۲۰۰L نیز توسط راساموتور از مسیر خط مونتاژ در چین سر از بازار خودرو ایران درآورده است. 

هوندا، تویوتا و نیسان جزو برند‌های معروف شرق آسیا در بازار خودرو دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از این برند‌ها علاوه بر خط تولیدی که در ژاپن و کره دارند، خط مونتاژی هم در چین افتتاح کرده‌اند. مثلا برند تویوتا تا همین امروز هشت خط مونتاژ مختلف در چین احداث کرده. 

تویوتا لوین یکی از معروف‌ترین مدل‌های وارداتی به ایران تلقی می‌شود و اتفاقا جزو محبوب‌ترین مدل‌های وارداتی در پیش‌فروش‌های اخیر معرفی شده است. همین مدل را شرکت چینی گک، روی خط مونتاژ برده و شرکت برساوش در ایران آن را با دو میلیارد و ۵۷۵ میلیون قیمت به‌عنوان خودرو وارداتی راهی سامانه یکپارچه جانبازان می‌کند.    

بازار خودرو ایران چطور در قبضه چینی‌ها قرار گرفت‌مرسدس بنز A180L برخلاف چیزی که تصور می‌شود، از خط مونتاژ بنز در چین پا به ایران گذاشته است

قیمت تویوتا لوین وارداتی نهایتا ۲۰ هزار دلار است و به‌همین خاطر مجوز حضور در سامانه یکپارچه متقاضیان عادی را دریافت می‌کند. به‌پول خودمان قیمت تویوتا لوین وارداتی نباید بیشتر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باشد. همین تویوتا لوین وارداتی که توسط شرکت وارد‌کننده کمی بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون به‌فروش می‌رسد، در بازار آزاد خودرو به مرز سه میلیارد تومان ارتقا پیدا می‌کند. 

نیسان پاترول برای ایرانی‌ها اسم آشنایی است و حالا شاسی‌بلند دیگری از این برند در جمع خودرو‌های وارداتی به‌چشم می‌خورد؛ نیسان ترا.

نیسان ترا البته از هیچ بعدی با نیسان پاترول قابل مقایسه نیست، اما در ماه‌های گذشته به‌عنوان شاسی‌بلند جدید نیسان معرفی شده و شرکت‌هایی مثل مانیان خودرو دنبال واردات آن به ایران رفتند. نیسان ترا یکی از مدل‌هایی که به‌جای ژاپن، در خط مونتاژ چین ساخته شده و اساسا به‌عنوان دورگه چینی – ژاپنی پا به بازار خودرو ایران می‌گذارد. همین وضعیت با شکل و شمایل دیگری برای محصولات هوندا، مزدا و کیا و حتی فولکس‌واگن به‌چشم می‌خورد و مدل‌های واردشده از این برند‌ها را هم باید چینی بدانیم.

بی‌وای‌دی، جیلی، گک، دانگ‌فنگ، هاوال و‌ام‌جی معروف‌ترین اسم‌های چینی در فهرست ۱۹‌گانه برند‌های مجاز برای واردات خودرو به ایران قرار می‌گیرند. این وسط احتمالا اسم‌هایی مثل ارس و مارس برای مردم عادی اسامی نام‌آشنایی نباشند.

ارس M۵ قبلا در جمع مدل‌های وارداتی به ایران قرار گرفته و حالا ارس M۷ نیز به‌عنوان یک خودرو برقی جدید در صف واردات به ایران ایستاده است. برند مارس در بازار خودرو ایران، الان با شاسی‌بلندی مثل C۳۰۰ روی زبان‌ها افتاده است. مدلی که به‌دست آرشام‌موتور به ایران می‌آید و اساسا یکی از زیربرند‌های دانگ‌فنگ است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا